Mediul digital - Amenintare sau oportunitate pentru copii?
Inspirational

Mediul digital - Amenintare sau oportunitate pentru copii?

Ca parinti, stim ca timpul petrecut in exces, in mediul online, dauneaza sanatatii fizice si psihice a copiilor. Iar perioada pandemiei a accentuat aceasta tendinta.

Pe de alta parte, nu putem ignora impactul pozitiv pe care digitalizarea il are asupra dezvoltarii copiilor, a largirii orizontului lor de cunoastere, a obtinerii unor abilitati care le vor folosi in viitor.

Putem, oare, sa ii directionam pe copii sa foloseasca gadgeturile si dispozitivele cu acces la internet in beneficiul lor? Sa le aratam ca acestea le simplifica viata, o fac mai distractiva, ii conecteaza, dar nu sunt un scop in sine?

Nativii digitali si jocurile lor

Tehnologia digitala a schimbat lumea nu doar pentru noi, ci si pentru copiii nostri, asa-zisii nativi digitali, cei crescuti sau chiar nascuti in ultimii 20 de ani si inconjurati de instrumente digitale de tot felul. Accesul tot mai facil la dispozitive performante, la internet si la continuturi variate, viteza tot mai mare a transmisiunii de date au schimbat nu doar modul lor de interactiune, felul in care se joaca, ci chiar copilaria lor.

Acum copiii isi transmit mesaje instant, vorbesc pe platformele sociale, isi fac prieteni din toata lumea prin intermediul jocurilor online. Competitiile lor sunt mai degraba in lumea virtuala legate de agilitatea in jocurile online, nu de cea fizica.

Un studiu Salvati Copiii, realizat in 2018 pe copii cu varste cuprinse intre 12-17 ani, releva faptul ca varsta medie la care copiii incep sa petreaca timp online este de 9 ani, in scadere fata de anii din urma. Astfel:

  • Peste 96% dintre copii acceseaza internetul de pe mobil
  • Intr-o zi obisnuita de scoala, un copil petrece peste 6 ore online
  • 5% dintre respondenti se joaca online, in special baietii si elevii de gimnaziu
  • Peste 43% dintre copiii care se joaca online, mentioneaza mai ales jocuri precum GTA si Counter Strike
  • Aproape 80% se joaca pentru ca este distractiv, peste 60% pentru a se relaxa si peste 45% pentru a nu se plictisi
  • Copiii folosesc internetul si pentru lucruri care ii pasioneaza, despre care nu se vorbeste la scoala si care au aplicabilitate in lumea reala

Citim statistici legate de folosirea excesiva a mediului online de catre copiii nostri si ne intrebam ce e de facut. Parerile sunt impartite.

Sunt parinti care pun limite, vor sa controleze cat mai mult din activitatea online a copiilor si limiteaza drastic accesul. Dar copiii gasesc cai sa „fure” timp digital.

De cealalta parte a baricadei, sunt si parinti care considera ca acest tip de interactiune este benefic pentru dezvoltarea unor abilitati precum viteza de reactie si de gandire, luarea deciziilor, gandirea critica.

De altfel, au aparut si cursuri specifice prin care copiii invata cum sa dezvolte aplicatii mobile, moding Minecraft sau cursuri de codare, programare si robotica.

Digitalizarea - un cutit cu doua taisuri

Organizatii internationale precum Organizatia Mondiala a Sanatatii si UNICEF studiaza impactul digitalizarii asupra sanatatii si comportamentului copiilor de diferite varste.

Astfel, pentru copiii de pana la 2 ani este total interzisa interactiunea cu ecranele in opinia specialistilor OMS. Acestia considera ca, in educatia timpurie a copiilor, adultii trebuie sa ii determine pe acestia sa se joace mai mult si sa fie cat mai putin sedentari. Iar atunci cand au activitati sedentare, acestea trebuie sa fie activitati offline, care le dezvolta gandirea si le imbogatesc cunostintele, precum puzzle-urile, cititul sau dezvoltarea vorbirii.

Studiul „Copiii in lumea digitala” realizat de UNICEF in 2017, releva faptul ca digitalizarea este o oportunitate pentru copiii din comunitatile sarace sau izolate si pentru copiii cu dizabilitati, de a se conecta cu lumea si de a dobandi abilitatile necesare pentru a reusi. Pe de alta parte, aceasta oportunitate vine cu riscuri si vulnerabilitati care, daca nu sunt gestionate, le pot afecta copiilor calitatea vietii, sanatatea fizica si psihica.

Amenintare si oportunitate, pericol si promisiune de mai bine, dezvoltarea tehnologiei digitale si accesul copiilor este ireversibil. „Protejand copiii de ceea ce are mai rau tehnologia digitala de oferit si extinzandu-le accesul la ceea ce are ea mai bun, putem inclina balanta spre bine” spune Anthony Lake, director executiv UNICEF, ca preambul al studiului citat.

O alta organizatie importanta, World Economic Forum, citand un studiu McKinsey Global Institute, mentioneaza cele trei categorii de abilitati ale angajatilor in anul 2030. Intre acestea se afla abilitatile tehnologice si cele inalt cognitive, in detrimentul celor manuale si cognitive de baza.

A patra revolutie industriala aduce cu ea dezvoltarea inteligentei artificiale, a robotilor si automatizarii, iar abilitatile pentru a putea crea si dezvolta astfel de tehnologii vor avea un impact covarsitor asupra cerintelor angajatorilor in viitorul nu prea indepartat.

Asadar, a-i indeparta pe copii de tehnologie, inseamna a le taia aripile viitorului lor profesional, intelectual si social. A nu ii controla si a nu le directiona actiunile in mediul digital, inseamna a-i expune unor pericole in mod gratuit.

Avantajele si dezavantajele utilizarii tehnologiei digitale de catre copii

Fara a avea pretentia ca le enumeram pe toate, iata cateva dintre cele mai frecvente puncte tari si slabiciuni pe care le da folosirea tehnologiei digitale de catre copii:

Avantaje

  • Dezvolta viteza de reactie, anticipatia, gandirea rapida si flexibila, copiii devin multi-tasking.
  • Ajuta la largirea orizontului de cunoastere, la dobandirea mai rapida a unor informatii din multe domenii, la un click distanta.
  • Inteleg mai usor explicatii complexe din lumea inconjuratoare, cu ajutorului experientelor interactive de prezentare (AR/ VR).
  • Invata competente pentru viitor: cum sa dezvolte aplicatii, cum sa construiasca roboti, diferite jocuri ce dezvolta gandirea creativa si strategica.

Dezavantaje

  • Atentia, concentrarea si rabdarea au de suferit. Asteapta recompense instantanee, ca la o apasare de buton. Pot deveni superficiali.
  • Folosita in exces, tehnologia digitala da dependenta.
  • Copiii pot fi victime ale abuzurilor sexuale, de cyberbulling sau pot deveni agresivi.
  • Pot avea probleme de socializare si relationare in viata reala, pot deveni izolati si pot avea probleme de comunicare.
  • Somnul si alimentatia pot fi afectate.
  • Pot deveni sedentari si pot avea probleme cu greutatea corporala.
  • Sanatatea ochilor, a coloanei vertebrale si tendoanele mainilor pot fi afectate din cauza posturii in timpul jocului sau a folosirii dispozitivelor mobile.

Cu siguranta, noile tehnologii isi vor dezvalui avantajele si dezavantajele reale pentru copiii nostri, abia in urmatorii ani. Pana atunci insa, trebuie sa ne asiguram ca supraveghem folosirea lor de catre copiii nostri in beneficiul dezvoltarii lor.

Anterior Istoria telefonului mobil (IV) – Inteligenta artificiala cucereste telefonia mobila Urmatorul Istoria telefonului mobil (III) - Smartphone, App si WhatsApp
0 Comment(s)
To Top